ISSN 2148-4902

North Clin Istanb. Ahead of Print: NCI-75010 | DOI: 10.14744/nci.2018.75010

Diagnosis and Treatment of Urticaria in Primary Care

Melek Aslan Kayıran, Necmettin Akdeniz
Istanbul Medeniyet University Faculty of Medicine Goztepe Education and Research Hospital Dermatology

Urticaria, also known as hives among people, is a very common disease characterized by erythematous, edematous, itchy and transient plaques that involve skin and mucous membranes. It is classified as acute spontaneous urticaria, chronic spontaneous urticaria, chronic inducible urticaria, and episodic chronic urticaria. Many factors like infections, medicines, food, psychogenic factors, respiratory allergens are accused of etiology, but sometimes it is idiopathic. Clinical presentation involves red, swelling, and itchy plaques. The lesions usually resolve spontaneously within 2-3 hours without a trace. The patients are sometimes confronted with an angioedema that can also involve the respiratory tract. In this case mucous membranes, such as eyelids, lips, swell with some pain and burning sensation. If respiratory tracts are involved, it may be life-threatening and should be treated urgently. The diagnosis is usually straightforward, urticarial vasculitis, drug eruptions, viral eruptions, and urticaria pigmentosa must also be considered. H1 antihistamines and sometimes short-term systemic corticosteroids are preferred for the treatment; H2 antagonists may be added during resistant cases, although other treatment options, such as omalizumab, cyclosporine, leukotriene receptor antagonists, may be considered during missed events.

Keywords: Angioedema, Treatment, Urticaria

Birinci Basamakta Ürtiker Tanı ve Tedavisi

Melek Aslan Kayıran, Necmettin Akdeniz
İstanbul Medeniyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Göztepe Eğitim ve Araştırma Hastanesi Deri ve Zührevi Hastalıklar Ana Bilim Dalı

Ürtiker, deri ve mukoz membranları tutan eritemli, ödemli, kaşıntılı ve geçici ürtika plakları ile karakterize oldukça sık görülen bir hastalıktır. Halk arasında kurdeşen olarak da bilinir. Akut spontan, kronik spontan, kronik uyarılabilir ve epizodik kronik ürtiker olarak sınıflandırılır. Etyolojisinde enfeksiyonlar, ilaçlar, gıdalar, psikojenik faktörler, respiratuvar allerjenler gibi birçok neden suçlanırken bazen de idiopatik olarak karşımıza çıkar. Kliniğinde kızarıklık, kabarma, kaşıntının eşlik ettiği plaklar görülür. Lezyonlar genellikle 2-3 saat içinde iz bırakmadan kendiliğinden geçer. Hastalar bazen solunum yollarını da tutabilen anjioödem tablosu ile karşımıza çıkar. Bu durumda göz kapağı, dudaklar gibi mukozalarda şişme ile beraber kaşıntıdan ziyade ağrı ve yanma hissi daha ön plandadır. Solunum yolları tutulursa hayatı tehdit edebilir ve bu durumda tedavi için acele edilmelidir. Hastalığa genellikle kolay tanı konabilmesine karşın bazen ürtikeryal vaskulit, ilaç erupsiyonları, viral döküntüler, ürtikerya pigmentoza gibi hastalıklarla karışabilir. Tedavide özellikle H1 antihistaminikler ve bazen kısa süreli sistemik kortikosteroidler tercih edilir. Dirençli olgularda H2 antihistaminikler tedaviye eklenebilir, buna rağmen cevapsız olgularda omalizumab, siklosporin, lökotrien reseptör antagonistleri gibi diğer tedavi seçenekleri düşünülebilir.

Anahtar Kelimeler: Anjioödem, Tedavi, Ürtiker

Corresponding Author: Melek Aslan Kayıran, Türkiye

TOOLS
Download citation
RIS
EndNote
BibTex
Medlars
Procite
Reference Manager
Share with email
Send email to author

Similar articles
PubMed
Google Scholar

©NCI 2016. Bu sitenin tüm hakları Istanbul Kuzey Klinikleri’ne aittir.